openspace felirat

 

Open Space

A módszer, ami unalmas konferenciából izgalmas, inspiráló eseményt varázsol.

 

Az Open Space sikere abban rejlik, hogy maguk a résztvevők pörgetik fel az eseményeket. Ha ők aktívak, érdekes és izgalmas témákat hoznak, akkor olyan inspiráció löketet ad a program, amitől még a konferencia után egy hónappal is lelkesen dolgozik mindenki az ott megszületett ötletein.

Az Open Space azokhoz az eseményekhez, workshopokhoz tökéletes választás, ahol nem egy téma ismertetése a cél. Hanem az, hogy minden résztvevő saját tapasztalatait, ötleteit, javaslatait, gondolatait meg tudja osztani.

Ez azért jó, mert így az egymást inspiráló aktív, érdekfeszítő beszélgetésekből létrejön egy kincsesbányaként működő tudás, tapasztalat, ötlet halmaz. Amiből minden résztvevő szabadon meríthet.

 

 

Mi az OPEN SPACE?

 

• Az Open Space egy olyan rendezvény, ahol a fő témán belül arról beszélgetnek a résztvevők, ami őket a leginkább érdekli. Egy nap alatt több kérdés, több téma is terítékre kerül.

• Mindenki bátran behozhatja a saját témáját. Ha talál olyanokat, akiket ez szintén érdekel, akkor leülnek, és beszélnek róla. Csak annyit, amennyi abban a témában valóban van. Se többet, se kevesebbet.

• Ha valakinek nincs saját témája, akkor választ azok közül, amiket mások behoznak.

• Kiselőadások helyett a témacsoportokban nyüzsgő, inspiráló, aktív beszélgetés zajlik. Arról, ami a legfontosabb akkor és ott a jelenlévőknek.

• Bármikor otthagyhatják a beszélgetést, és csatlakozhatnak egy másikhoz. Ez nem kínos, sőt szabály!

Ez a Két láb törvénye: Ha már nem tudsz a csoport munkájához hozzátenni, és nem tudsz hasznos infókat, inspiráló gondolatokat begyűjteni, akkor menj tovább!

Méhek és pillangók a konferencián. Mit jelent ez? Kétféle szerepet.

Méheknek hívjuk azokat a résztvevőket, akik témáról témára vándorolnak, és igyekeznek minél több helyen termékenyítő gondolatokat hozzátenni a témához, miközben ők is értékes gondolatokat gyűjtenek, és visznek tovább. A pillangók hosszasan időznek, sütkéreznek a téma körül, megfigyelnek, várakoznak.

Mindezen túl az Open Space egy jól irányított folyamat. A résztvevők a levezetők irányításával mindig tudják, mi miért és hogyan történik. A facilitátorok segítik a témacsoportok munkáját, figyelik az alapelvek betartását, kézben tartják a folyamatot.

 

Ami mindenképp kell a sikeres Open Space programhoz

 

• Legalább 30 résztvevő. A felső határ nagyon magas, mert több száz fő részvételével is tökéletesen működik.

• Minimum 7 óra szükséges hozzá. Ez azt jelenti, hogy aznap semmilyen más esemény nincs a konferencián, hanem a teljes napot erre használják. Az ideális az, ha kettő vagy három napot szánnak rá.

Megfelelő helyszín. A teljes létszám befogadására alkalmas nagy terem. Kisebb csoportos munkákhoz alkalmas helyszín. Ez lehet egy légtérben is, ha elférnek a résztvevők, és elég nagy ahhoz, hogy ne zavarják a csoportok egymás munkáját. Lehetnek kisebb, egymástól különálló termek is.

• Egy jól meghatározott cél, amihez tudnak kapcsolódni a résztvevők témajavaslatokkal.

• Alapos előkészítés, a résztvevők előzetes beavatása a módszerbe, célokba, fő témába. Innen már mi visszük a folyamatot, éppen ezért az együttműködés nem a rendezvényen, hanem már a tervezéskor elkezdődik közöttünk.

• Résztvevői aktivitás. Az, hogy mindenki elmondja, mire kíváncsi a  témában, milyen tudásra, információra van szüksége, és nyitott legyen a tapasztalatok megosztására, megbeszélésére.


 

Kiknek és milyen eseményre ajánljuk?

 

• Konferenciákra, workshopokra 30-több 100 főig. Témától függetlenül.

• Ahol a résztvevők tudását, ötleteit, javaslatait is be akarják hozni

• Együttműködések, partnerségek kialakításához

• Szakmai témák alapos megvitatásához

• Egy országos program végén a szakértő résztvevők tapasztalatainak begyűjtéséhez


 

Nem tudja eldönteni, hogy a konferenciájukhoz az Open Space a jó módszer?

Olvasson tovább, segítenek a konkrét példák!

 

Vegyünk példának egy online marketing témakörében szervezett konferenciát. A szervezők célja, hogy új, friss ötleteket gyűtsenek és osszanak meg egymással az online marketing szakemberek. Új megközelítések, kreatív megoldások szülessenek. Ehhez tökéletesen alkalmas az open space, mert olyan témákat tudnak bedobni a résztvevő szakemberek, amelyek még csak ötletként, innovációs lehetőségként körvonalazódnak a gondolataikban.

Ebben az esetben joggal számíthatnak arra az eredményre a szervezők, hogy rengeteg új ötlet, vagy korábbi tapasztalat, javaslat születik meg már a program ideje alatt. Sőt, nem ritka, hogy egész folyamatok, módszerek is azonnal kidolgozásra kerülnek, így kész tervekkel térnek haza a résztvevők.

 

Nézzünk egy másik példát.

Tanácsadóknak, coachoknak, vagy párkapcsolati konzulenseknek szerveznek konferenciát. A szervezők szeretnének olyan részt is, amiben a szakemberek hoznak témákat.

Az egyik témajavaslat: Elakadások a tanácsadás során. Ebben az esetben erre dolgoznak ki a résztvevők megoldási alternatívákat. Ennek akár lehet egy szupervíziós vetülete is. De nem feltétlenül ezen van a hangsúly, hanem azon, hogy a felszínre jöjjenek a tanácsadói szakma aktuális kihívásai. Aztán, amikor a kiscsoportos eredményeket a plenárison elmondják a szakemberek, akkor összeáll egy kép arról, hogy melyek az egyéni, vagy páros tanácsadás legizgalmasabb, legélőbb problémái és lehetséges megoldásai.

 

 

 

 

Ha további kérdései vannak, készséggel válaszolunk rá, keressen bennünket elérhetőségeinken!

Ha már sikerült dönteni, kérje ajánlatunkat,

és munkatársunk hamarosan felveszi Önnel a kapcsolatot.